İnanç bireyin kültürel terkibindeki asli ögedir …
Ve rivayet malzemesi ile asırlardır nesilden nesile aktarılan yazılı ve sözlü metin ile bize ulaşır …
İnancın nesnesine gidip sorgulatma ve doğrulatma şansınız yoktur …
İnanç ile bilim arasındaki en önemli fark budur …
Bilimsel görüş gibi ispatlanmış ve laboratuvara sokup kanıtlayabileceğiniz bir konu değildir…
İçinde doğup büyüdüğünüz ve hazır bulduğunuz antropolojik kültür ile inanç sahibi olursunuz…
Hintli bir ailede doğsaydınız ineği kutsardınız .
Müslüman bir ailede doğduğunuz için danaya kurbanda kaç kişi hisse katılır diye ince hesap yaparsınız .
Başta aile ,yetiştiğiniz ortamın sosyolojisi ve daha sonra bireyin merakı, çabası ve öğrenme arzusu ile inanç farklı boyutlara evrilir …
Bunun tersi de mümkündür.
Yetiştiğiniz ortam sizi din karşıtı Tanrı tanımaz da yapabilir …
Fakat her ne olursa olsun DİN dediğimiz sosyolojik olgu inanan bireyin her bulduğu bilgiyi itikat olarak zihin ambarına attığı ÇÖPLÜK değildir …
Ancak ortada 1400 kusur yıllık aktarımla gelen bir kültür var …
İbn Haldun dediği gibi hiçbir büyüyen ve taraftarı çoğalan DİN otantik özeliğini koruyamaz .
Bunun sebepleri belidir ..
İster kabul edin ister etmeyin bizimde İslam dediğimiz aslında İslam düşünce sistemleridir …
Çıkartın içinden fıkıh, kelam, hadis, siyer ve tefsir denilen disiplinleri İslam adına hiç bir şey konuşamayız.
Kurana göre dendiğinde kesinlikle tefsir, kelam, hadis ,siyer veya fıkıh ilminin kabulleri devreye girer…
Çünkü tanıklığımız bu disiplinlerin bize aktardığı görüş ve düşünceleredir.
Bize ne bilgi aktardılarsa biz ona İslam deriz …
Bizim gidip te Allah veya peygambere Kevser suresinde geçen VENHAR sözcüğünden Kurban kes mi demek istedin yoksa elini göğsüne kaldır, zorluklara göğüs ger ,müşriklerin saldırılarına sabret veya aynı surede geçen SALAT kelimesinden namaz kıl mı demek istedin yoksa henüz daha namaz farz olmadığından DUA et dua ile Allahtan yardım iste Allah’ın desteğini iste mi demek istedin deme şansımız yok.
Oysa bir HZ. AYŞE ,bir HZ Osman veya Hz ALİ hatta peygamberin kendisi bu ilimlerin hiçbirini bilmedikleri gibi ihtiyaç da duymamışlardı …
Demek ki bir ihtiyaç doğdu ve bu ilimler ortaya çıktı…
Bunun sebebini klasik ilahiyatçı arkadaşım bilmez hiç te merak etmez.
Buradaki anlam karışıklığı SÖZLÜ hitabın yani Peygamberin ilettiği SÖZLÜ vahyin ,
Yazıya geçirilip Kuranın METİN haline gelmesindedir.
Çünkü işin içine yazı girdimi çok anlamlılık, her kafadan bir ses,
farklı yorumlar kaçınılamazdır.
Onun için mezheplerin kimisi KURBAN kesmeyi farz ,kimisi vacip kimisi sünnet olarak anlamış tır.
Bunların hepsi farklı şeylerdir. Allah basit bir emri açıklayamadı mı ki, bu kadar farklı görüş ortaya çıkıyor.
İşte bunun sebebi yazıdır.
Fakat Kuran yazılı bir metin değildir onun için elimizdeki kutsal metne MUSHAF Türkçe tercümesine MEAL diyoruz.
KURAN İLE MUSHAF aynı şey değildir.
Bunu anlayabilmek için felsefe bilmek şart.
Bizim din görevlilerimiz, vaaz memurlarımız asla bu konuda çalışma yapmaz.
Merak dahi etmezler.
Çünkü Kürsülerden yapılan konuşmaya cemaat itiraz edemez.
Artık onlar çok bilmiş özne olarak her rivayeti yeter ki diyanetin muteber saydığı hadisi kürsüden tekrarlar dururlar(gene o meşhur İstanbul fetih edilecek hadisi gündeme geldi oysa biraz hadis metodolojisini bilen adam bu hadisi nakletmez, ayıptır günahtır, peygambere bühtandır yahu )
Akademik BİR ÇALIŞMA öneriyorum …
HER KURBAN BAYRAMI öncesi CAMİ GÖREVLİSİ
KEVSER SURESİNİ OKUR VE RABBİN İÇİN NAMAZ KIL KURBAN KES EMRİNİ HATIRLATIR …
Kevser suresi gerçekten camilerde ki vaaz memurlarının on yıllardır anlattıkları bildik namaz kıl ,kurban kes emrine mi tekabül ediyor?
Sure indiğinde namaz ibadeti farz kılınmış mıydı?
Sure indiğinde Müslümanlar VE PEYGAMBERİMİZ kurban kesmeye başladılar mı?
Yazının konusu hacda kesilen kurban değil, kurban bayramında hacca gitmeyenlerin kestiği kurbandır…
Çoğunluğun görüşü Allah, Kevser suresinde Allah için namaz kıl ve kurban kes demiştir …
DİN-İNSAN ve TOPLUM
Hiç bir din, insan ve insan topluklarının sosyolojisinden o toplumların kültürlerinden, örfünden, dilinden ,düşüncesinden ve mantık ilkelerinden bağımsız anlaşılamaz …
MANTIK HATALARINI ARAMA VE BULMAK İÇİN DOĞRU SORULAR SORMAK GEREK …
Neticeyi Doğrulama
Yanlış sorunun doğru cevabı olmaz …
ÖR; Ölünün tansiyonuna baktınız mı denilemez.
Bu mantık dışı ve yanlış bir sorudur.
BAKTIK DESEKTE BAKMADIK DESEKTE CEVAP YANLIŞTIR.
Çünkü ölmüş insanın kan basıncı olmaz.
BİR HİKAYE İLE MANTIĞI AÇIKLIYALIM…
DİNİ ANLAMADA MANTIK İLMİ ŞART…
Yeni öğretim yılına başlayan öğrenciler, haftalık ders programlarına yeni giren mantık dersini görürler. Çok geçmez bu derse yaşlı bir profesörün de gireceğini öğrenirler.
Sonuçta merakla bekledikleri ilk mantık dersi başlar. Meraklı öğrencilerden biri söz ister:
— Sayın Profesör, mantık bize ne öğretir? Lütfen her şeyden önce bize bunu anlatır mısınız?
Profesör; kendine, derse, merak ve şüpheyle bakan öğrencilerine:
— Mantık dersinin insan düşüncesine yaptığı etkiyi açıklamak biraz güçtür. Onun için bunu sizlere bir örnekle açıklamak istiyorum. Farz edin ki, maden ocağından iki insan çıkıyor, birisinin üzeri tertemiz, diğerininki ise kömür karası içinde. Bunlardan hangisinin yıkanması gerekir?
Öğrenciler, hiç tereddüt etmez:
— Elbette ki, kirlisi yıkanmalıdır! diye bağırır.
Profesör, gülümseyerek konuşmasını sürdürür:
— İşte evlatlarım, mantık bu soruya yanıt vermeden önce şu soruyu sorar: Nasıl olur da bir maden ocağından çıkan iki kişiden birinin üzeri tertemiz iken diğerinin ki kirli olabiliyor?
MANTIK İLKELERİNE GÖRE KEVSER SURESİNDE BAKILMASI GEREKEN YER ;
Ve İKİ VİDEO NUN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
ROFÖSÖR İSRAFİL BALCI (siyerci)
VE PROFÖSÖR MUSTAFA ÖZTÜRK (tefsir )
BU ÇALIŞMALARIN ÖZETİ ŞÖYLE…
Onun için mantık ÇATMAK ZORUNLUDUR .
1- Allah için namaz kıl ve Kurban kes şeklindeki çevirinin yanlış olduğu ,sebebinin de daha namazın henüz farz olarak emredilmediği, buradaki SALAT ifadesinin namaz değil DUA, Allahtan yardım iste, zorluklara göğüs ger anlamında olduğunu ,bunun sebebinin de Kevser suresinin iniş nedenindeki gerçeklikte yattığı, HZ. Peygambere müşrikler tarafından yapılan hakaretlere, soyu kesildi bir erkek evladı bile yok bu nasıl peygamberlik davasını yürütecek gibi sözlü saldırılarına karşı Allah peygamberine sabır tavsiye ediyor ve Allahtan dua ile yardım istemesi ve zorluklara göğüs germesini ifade etmektedir demekteler .
Kevser Suresi ve “venhar” emrinin tefsiri – fikriyat
HAMİŞ:
Buradaki VENHAR kelimesi Kurban kes şeklinde, SALAT kelimesi de NAMAZ KIL şeklinde çevrilmekte ancak konunun gerçek uzmanları YUKARIDA linkini verdiğim ikna edici başka deliller öne sürüyor …
Bu bilgiler imama, müftüye lazım olmayabilir ama benim gibi cahil birine çok lazım …
Çünkü ben bilmediğimi biliyorum …
|