Abidin Uyar Yazdı; “Karıştırılan İki Kavram; Tarihsellik ve Tarihsicilik”

Abidin Uyar Yazdı; “Karıştırılan İki Kavram; Tarihsellik ve Tarihsicilik”

Yeni güne merhaba …
Her zaman söylediğimi tekrar ederek söze başlayayım …
Yazdıklarımın suya yazılmış yazılar kıvamında olduğunun bilincindeyim …
Suya yazı yazmak boş beyhude aptalca işlerdendir bizim toplum da.
İkincisi ben bilgi sahibi değil malumat sahibiyim.
Bilgi ile malumat ayrımı hep yaparım.
Bilgi sahibi olanlar Rahmetli Prof. Hüsamettin Arslan hocamın dediği epistemik cemaatin üyeleridir.
Onlar bilginin efendileridir …
Fakat yanlış anlaşılmasın ben Türkiye de ki diplomayı ve akademik unvanı kast etmiyorum.
Ben gerçekten bilmiyorum …
Fakat çok etkilendiğim Sokrates’ten mülhem ,ben onlardan daha bilgiliyim …
Çünkü ben bilmediğimi biliyor ve itiraf ediyorum…
Bu sebeple sürekli mukayeseli okuyorum .
Partim yok, taptığım bir lider yok ,ideolojim yok ,atalarımdan bulduğum dinin %90 da yok. Onlar yıllar evvel geride kaldı. Ve hiçbir şeye talip de değilim.
Uzun yazıyorum çünkü vaktim çok kıymetli …
Karıştırılan iki kavram Tarihsellik ve Tarihsicilik (Historicism)
Tarihsellik ;
Önce Tarihsellik kavramına açıklık getirelim …
Fakat muradım Tarihsicilik kavramını açıklamak
Tarihsellik kavramı, ortodoksi Müslüman zihninde çok kötü imaja sahiptir .Onlara göre Kuranın tarihsel yorumu demek Kuranın ilahi mesajının tamamının tarihin belli bir dönemi ile sınırlı tutmak ve vahyin evrenselliğini inkar etmek demektir…
Yani “vahyi” tarihe gömmek tir …
Oysa bu asla doğru değildir …
Prof:ilhami Gülerin dediği gibi sabit olan dindir ve bu evrenseldir ,oysa toplum ve hukuk dinamiktir .Yani şeriat dinamiktir ve değişkendir …Toplumların değişmesi ile hukukta değişir … Fakat Dinin sabitesi olan haramlar, günahlar değişmez …Sorun; değişim sosyolojisi içinde tarihin ileriki dönemlerinde ortaya çıkan yeni problemin geçmiş zamanla ilgili uygulamalarındaki farkı ortaya koymak demektir ..
Ve mecellenin ana kaidesi ; ’EZMÂNIN TAGAYYÜRÜ İLE AHKÂMIN TAGAYYÜRÜ İNKÂR OLUNAMAZ.’ilkesidir …
Yani zamanın değişmesi ile uygulamalar değişir …(kölelik, cariyelik, ganimet hukuku, zihar ,evlere arkadan girmeyin ilkesi vs vs )
“Oysa Tarihselci lerin öne sürdüğü sav ;vahyin “gerçek anlamını veya ruhunu” kavramak veya anlamaktan bahsedenlerin kullandığı bir yöntem olarak karşımıza cıkmaktadır.”/Kuranın tarih sel evrensel okunuşu editör Mevlüt uyanık
Tarihsicilik nedir ?
“Tarihin belirli yasalar tarafından yönetildiğini ve bunları keşfetmekle insanın kaderi hakkında kehanette bulunabileceğimiz yolundaki doktrin .
Özetle Tanrıyı tarih sahnesinde oynanan piyesin yazarı olarak kabul etmekle tarihi anlayabiliriz /Karl Popper açık toplum ve düşmanları
“Tarihsicilik terimi bugüne dek değişik anlamlarda kullanılagelmiştir. En bilinen anlamıyla tarihsicilik, “toplumsal değişmenin evrensel yasaları olduğunu ve sosyal bilimlerin bunları ortaya çıkartmakla yükümlü bulunduğunu ileri süren her türden sosyal bilim anlayışını kapsamına almaktadır.”[1] Başka bir ifadeyle tarihsicilik, tarihin evrensel yasaları olduğu, tarihin zorunlu olarak belli bir ereğe, bu anlamda da bir sona doğru aktığı görüşüdür.[2] Yani, totalitarizmi, determinizmi ve hatta kaderciliği örtük olarak içeren evrenselci tarih görüşünün adıdır.[3]
Sonuç itibariyle beşeri olaylardan elde edilen prensiplerden hareket ederek geleceğe yönelik bir takım tahminlerde, bir nevi kehanetlerde, bulunan düşünürler tarihsici olarak adlandırılmışlardır.
https://www.tarihselbilgi.com/tarihsicilik-nedir/
Marks ;insanlık tarihini sınıf savaşları tarihidir diye maddi temelli açıklar …
İslamizm de inanç temelli açıklar, ona göre hak ile batılın, haçlı ile hilalin kavgasıdır …
Fakat sonuçta ikisi de tarihin değişmez yasalara göre işlediğine inanır.
Biri maddi, ekonomik temelli emek -kapital ,ezen ezilen ,sömüren -sömürülen şeklindeki tarihin maddeci yorumuna dayandığı için materyalisttir …
İslamizm de aynı şeyi yapar aslında…
Tarihsel materyalizm
Bu Marksın ;doğada ve tarihte belirleyici olan süreçlerin , kendi içlerindeki karşıtlık yoluyla oluştuğunu ve bütün olayların bu maddi temelli ilişkilerle açıklanması gerektiğini savunan felsefe görüşüdür…
Tarihsel materyalizm ile birlikte Marksist dünya ve tarih görüşünü oluşturur.
İslamizm ise Marks’tan çok az yönü ile ayrılır. Oda ezen ezilen, sömüren sömürülen yani ekonomik nedenli yoksulluğun fakirliğin nedenini hak ile batılın kavgasına bağlar, ona göre insanlık tarihi haçlı ile hilalin kavgasının tarihidir …
Faşizm ise insanlık tarihini ırkların üstünlük savaşlarını tarihi olarak yorumlar .Üstün ırk bu savaştan galip çıkacaktır …
Sonuçta her üçü de ;Tarihsicidir …
Tarihsel materyalizm Hegelin diyalektiğini tersine çeviren Marksın kurgusudur.
Hegelci diyalektikte tepede mutlak tin vardır …
Mutlak “tin”bir tür Tanrı gibidir …
Fakat bu mutlak tin bizim anladığımız Tanrıdan çok farklıdır . Platonun Tanrısından da çok farklıdır …
Hegelin görüşüne göre ortada Tanrın iradesi yoktur.
Yaratılış iradeli fiil değil çatışma(diyalektik süreçte )sonucu olmuştur.
Zorunlu olarak zıddını üretiyor ..
Yani Platonda ki gibi DEMİURGOS Akl-ı Faal ya da yaratıcı akıl,yani Tanrı yok yoktur .
Hegele göre yaratılış kendi içinde çatışma ve çekime sonrası olduğundan u bir diyalekttir …
Ama bu çatışma mutlak tin ile başladığından Platoncudur. Bu anlamda yani idealist diye anılırlar …
Marks’ta bu çatışmayı diyalektik temelle açıklar ama çatışmanın başında ona göre mutlak tin yoktur bu sebeple o İdealist değildir…
Marks diyalektiği madde ile başlatır …
Bu sebeple Materyalisttir …
Hegel idealisttir derken kast ettiğimiz ideaya bağlıdır demektir.
Marksın maddeci yorumunda çatışma maddi temelli dir …
Ve bu maddi çatışma sınıf(ekonmik) temellidir der …
Ve çatışmayı somut maddi delilerle açıklar …
Bu yüzden insanlık tarihi ekonomik sınıf savaşlarının tarihidir der …
Sömüren ve sömürülen ilişkisini emek değer teorisi ve artı değer teorisi ile açıklar (1)
Ve Marksla birlikte seküler ESKETOLOJİ fikri insan zihnideki yerini alır (2)…
Bunun aynı maddeci tezahürünü islamizm de görüyoruz …
ESKOTOLOJİ aslında dini teolojik bir terimdir .Yani dünyanın sonu gelecekte olacak bir ok olay sonrası gerçekleşecek ..
Bizde apokaliptik hadisler olarak literatüre girmiş kıyamet alametleri dir(Fiten edebiyatı/ A .U )
İşte Marks bir tür seküler eskatoloji fikri ile şu iddiada da bulunur .
Kapitalizm ile dünyanın sonu gelecek ve devrim ile sosyalizm gelip bir anda dünyaya cehennemden cennet çevirecek …
Ne kadar ilginçtir ki bu gün İslamın sol yorumu olarak, tarihin maddeci yorumunu İslamcıda yapmaktadır ..
Yani o da Marks gibi İnsanlık tarihini determinist bir yasaya bağlayıp bu kavga haçlı hilal kavgasıdır .der.
Bu anlamda o da tarihsicidir
Çünkü oda Marks gibi çatışmayı (diyalektiği)maddi nedenlere bağlar ama anlamlandırmayı kutsal üzerinden yapar. Çünkü kitlenin etkilenmesi kutsal üzerinden (dava)daha kolay ve etkilidir .
Hak ile Batılın kavgası …
Ali Şeraiti ;sınıflı toplumu açıklarken 3 boyutlu egemenler sistemi olarak ortaya koyar ve Kuran’i kavramlarla açıklar.
Buna göre militarizm, klerizm ve kapitalizm(Firavni, Bel’ami, Karuni) kavramları ile açıklar ve bunların 3 başlı yılan olarak topluma düştüğünü söyler.
Ona göre İslam Peygamberinin 1400 yıl önce kurmaya çalıştığı sınıfsız toplumdur.Çünkü sınıflı toplumlarda zorunlu olarak efendi-köle
(Mustaz’af-Müstekbir)ilişkisi kaçınılmazdır.
Gerçekten Hz. Peygamber sınıfsız bir toplum mu istiyordu (!) bu soru bana ait.
Bu kavgada hak galip gelecek ve yeryüzü İslam ile cennet dönüşecek …
Peki bu nasıl olacak ?
Bu savaştan “hak” nasıl galip gelecek?
Demokratik yolla olması mümkün değil .Çünkü Demokrasi İslamiz’me göre Kafir rejimdir …
Peki demokratik düzende olan halk nasıl ikna edilip İslami düzen kurulacak ?
Bunun seçimle olması mümkün mü ?
Bunun ikna ile rıza ile olması mümkün mü ?
Bu Seyit Kutbun devrimci şiddet metodu ile ancak olacak …
İran da olduğu gibi …
EMEĞE SAYGI …
MALUMAT SAHİBİ OLDUĞUMUN EN BÜYÜK DELİLİ SÜREKLİ OKUMALARIM.
BU SEBEBTEN KAYNAK BELİRTMEK ERDEM AHLAKI İLE ALAKALIDIR …
EĞER GERÇEKTEN YAZDIKLARIM OKUNUYORSA,OKUR BENİ “BİLGE” KONUMUNA ASLA SOKMAMALI .
BUNLARIN İÇİNDE KENDİ EMEĞİM OLAN DÜŞÜNCELERİM TABİKİ VARDIR. FAKAT İKTİBAS ETTİĞİM DEĞERLİ HOACALARIN HALA TALEBESİYİM … VE ONLARIN ZİHNİMDE AÇTIĞI EŞSİZ BİR UFUK VAR …
BUNLAR ELDE ETTİĞİM MALUMATLARDIR …
BANA BİLGİ SAHİBİ BELKİ MALUMAT SAHİBİ DENİLEBİLİR …
1 .Habip Kavak adlı gencin harika sunumundaki ,Marks -Hegel diyalektik derslerinden alınmıştır …
2. Karl Marx ve Marksizm ÇOK önemsediğim ve notlar halinde çalıştığım bu alan bir çok okumalarım yanında ;https://www.youtube.com/watch?v=lterMhEud7Y
Üç iktisatçı; Prof. Dr. Dündar Demiröz,Prof. Dr. Burak Atamtürk,Doç. Dr. Burak Kaymakçı ,iktisattan yola çıkıp felsefeye, tarihe, sosyolojiye uzanan keyifli sohbetlerinde ki notlarımda mevcuttur …

Sosyal Medyada Paylaşın:

BİRDE BUNLARA BAKIN

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • ÇOK OKUNAN
  • YENİ
  • YORUM
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE DERNEĞİ ; “BURSA OVASI DA, SANAYİSİ DE TÜM DEĞERLERİ DE SAHİPSİZ DEĞİLDİR” – Atatürkçü Düşünce Derneği Orhangazi Şubesi: […] ADD Bursa’dan ‘Soğuksu’ tepkisi: Değerlerimizi yok etmenize
2024-05-05 12:22:30